Isnin, 19 Ogos 2013

Tidak akan memberi ganjaran Zuckerberg

Seorang penyelidik yang menggodam profil ketua Facebook MarkZuckerberg mendedahkan kelemahan keselamatan tidak akan mendapatkan bayaran ganjaran adat dari rangkaian sosial.



Walaupun Facebook menawarkan ganjaran bagi mereka yang mencari lubang-lubang keselamatan, ia kelihatan bahawa penyelidik PalestinKhalil Shreateh pergi terlalu jauh dengan menyiarkan maklumat pada halaman profil Zuckerberg sendiri.

Shreateh kata di blog beliau menemui satu cara untuk pengguna Facebook untuk memintas keselamatan dan mengubah tempoh masa pengguna.

Katanya, beliau telah mengambil langkah luar biasa hacking ke profil Zuckerberg selepas diabaikan oleh pasukan keselamatan Facebook.

"Jadi saya tidak pos kepada Mark Zuckerberg tempoh masa, kerana mereka menunjukkan gambar-gambar," katanya, termasuk tembakan skrin posting.

"Dear Mark Zuckerberg," katanya. "Pertama maaf kerana melanggar privasi dan selepas anda untuk dinding anda, saya tidak mempunyai pilihan lain untuk membuat selepas semua laporan i kepada pasukan Facebook. Nama saya Khalil dari Palestin."

Ganjaran beliau untuk mendedahkan kecacatan itu beliau mempunyai kurang upaya akaun Facebook.

Beliau kemudian mendapat mesej mengatakan, "Kami malangnya tidak dapat membayar anda untuk kelemahan ini kerana tindakan anda melanggar Terma Perkhidmatan kami. Kami berharap, bagaimanapun, bahawa anda terus bekerja dengan kami untuk mencari kelemahan dalam laman web ini."

Facebook berkata ia menghargai membantu dengan keselamatan tetapi bukan dengan hacking ke dalam akaun pengguna.
Facebook keselamatan jurutera Matt Jones Hantar komen hari Ahad pada forum keselamatan berkata "kita tetap bug ini pada hari Khamis," dan mengakui bahawa "kita perlu meminta tambahan ... arahan selepas laporan awal beliau."
"Kami mendapat beratus-ratus laporan setiap hari," kata Jones. "Kami telah dibayar lebih $ 1 juta kepada beratus-ratus wartawan. Walau bagaimanapun, banyak laporan kita adalah karut atau sesat."

Jones menambah bahawa "isu yang lebih penting di sini ialah dengan cara bug ditunjukkan menggunakan akaun orang sebenar tanpa kebenaran mereka."
"Kami mengalu-alukan dan akan membayar untuk laporan masa depan dari dia (dan orang lain!) Jika mereka didapati dan ditunjukkan di dalam garis panduan ini," kata Jones pada forum berita YCombinator penggodam.
Bebas keselamatan penyelidik Graham Cluley berkata beliau "simpati" dengan Facebook mengenai isu itu.

Walaupun beliau telah kecewa dengan sambutan daripada pasukan keselamatan Facebook, Shreateh melakukan perkara yang salah dengan menggunakan kecacatan untuk hantar mesej di dinding Mark Zuckerberg," kata Cluley di blog beliau


Tiada ulasan: